ИЗБЕРИ: БРЯГ NEWS | БРЯГ РУСЕ | ПОСОКИ ПЛЕВЕН | НЮЗ ГЛАС ЛОВЕЧ | СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

БДЖ – митологеми и реалности извън релсите

Бизнес
13.01.2015  |  10:16
3 089

Стоица АРГИЛАШКИ

 

 

БДЖ са разсипана компания. И това сякаш се е случвало преднамерено, защото бивши и настоящи ръководни кадри от фирмата говорят, че този край е бил (пред)известен. Със сигурност е така. Но защо изобщо го казват, след като много добре са знаели (бившите й мениджъри) и знаят (сегашните), че в композицията на железницата се лашкат (блъскат) разсипани надежди и нулеви концепции за измъкване от тресавището на несъстоятелността. Истинските железничари в прекия смисъл нямат вина за това глухо пренасочване на вагоните към небитието. Стратегическите „стрелочници” обаче са виждали накъде отиват нещата и въпреки това са доизцеждали каквото и както могат от компанията. Всякакви приказки за социалната значимост на този транспорт са глупави навивки с популистки уклон, в зависимост от това кога, по какъв повод и защо точно са изречени. Обикновено по избори кандидатите за народни представители или за местната власт слагат по една транспортна задявка в предизборните си обещания, и толкова.

Това, което се случи с БДЖ през последните 25 години, а може би и от по-рано, е чисто икономическа логика. Логистиката през 21-ви век е изкуство на компромисите, драматургия на гъвкавостта и най-вече следствие от икономически субстанции в глобален мащаб. Не може една държава, членка на ЕС, да прави модерни железници, когато икономическият модел не само в нейните граници, ами и в цялата общност силно буксува.  Ние просто сме карали влака с превръзка на очите, наливали сме от пусто в празно едни пари, които са взимани назаем, но не са се възпроизвеждали, не са носили очаквания икономически ефект. Много е простичко, това е като в бакалията - на вересия ти дават до един момент, след това или бакалинът възстановява парите, или бакалията затваря.

Както и да го кажем, към проблемите на БДЖ сме се държали като неразумни кръчмари, с още по-неразумни пиячи на масата. Какво друго ни остава, освен да платим сметките. Ако е на трезва глава, разплащането е по-лесно, с махмурлук боли повече. Стотиците железничари, които сега ще останат без работа нямат вина, макар и да са пълнили една бездънна каца. Нямат вина и оставащите без алтернативен транспорт. Но са виновни всички, управлявали влака с ясното съзнание, че така просто не се управлява. Защото се дерайлира…

 

Ваш: St.Ar.

пишете ми на: stoitza@abv.bg

ПЕЧАТНИ ИЗДАНИЯ    ЧЕТЕТЕ ОНЛАЙН

 

 

 

НАЙ-ЧЕТЕНИ
КАЛЕНДАР | Моля, кликнете върху 2 дати

 

© 2014 Briag News.Всички права запазени!
Web Design & SEO by Zashev Design