В препълнената зала на Доходното здание Русенската детска опера бе аплодирана горещо от почитателите си в първото си представление след дълго прекъсване. Премиерно за България детската опера представи творбата на Карл Волрат „Рицарски поход“. Единственото оперно произведение на американския композитор с оригиналното заглавие „The Quest“ (Въпросът) е провокирало ръководството на оперния ни театър да го избере за подновяване дейността на детската опера. Цяло предизвикателство си е да поставиш опера, играна само три пъти през 1966 г. Смело, заради липсата на образци, заради съвременната атонална музика на Волрат, която на моменти звучи еднообразно и прави сложна задачата на творческия екип. С философските си послания, с трудната за възприемане музика за неподготвеното „ухо“ на децата, с темата за християнската вяра, определено творбата е за младежи и възрастни. Това е една необичайна история за детските кръстоносни походи през Средновековието. Историческите разкази за два такива похода в Германия и Франция през 1212 г. провокират композитора и автор на либретото да ги обедини в едно и да създаде своя музикален разказ за необмисления и ненужен в своите цели поход на стотици деца. Те искат да стигнат до Светите земи, но биват продадени в робство, други загиват по пътя. Водени от религиозен фанатизъм, но с неподправено упование в Бога, те следват своята мисия. В противовес на тяхната вярност, саможертва и приятелство се изправя темата за сребролюбието, предателството и жестокостта.
Главната роля на юношата-рицар Никалъс е поверена на 12-годишния Мартин Цанев. Участват 30 деца, разпределени в солистични роли и хоров ансамбъл. Трябва да отличим и приятелите-рицари, изиграни от Никола Желязков, Камелия Куловска, Ясен Митев, Гергана Маркова, Изабел Саркисян, Анна Друмева, Рая Карталийска, Михаил Петров и Димитър Върбанов. Децата бяха чудесни и тук е мястото на аплодисментите за хормайстора Свилен Димитров. Малките певци успяха да се справят с трудния нотен текст, с пеенето на английски език. Подходено е много професионално – да се научат да пеят такава музика, интонационно и ритмически трудна.
Заедно с тях на сцената са и солисти от Държавна опера Русе, част от хора и балета на оперния ни театър. В ролята на Бащата е баритонът Добромир Момеков, а Свещеникът се изпълнява от тенора Борис Луков. Два антагонистични образа, носители на злото и на доброто, изиграни и изпяти с много страст, вокално и актьорски много стабилни. Режисьорският прочит на директора на Операта Пламен Бейков предизвиква зрителите да направят препратки към обществото ни днес - със страстите между духовното и изкушенията, алчността и ламтежа към материалното.
Минималистичната сценография на Еслица Попова и костюмите са в унисон с епохата и с трагичните събития в действието. Във второстепенните роли може да отличим Първия приятел на Никълъс – Никола Желязков, както и младата оперна певица Гергана Маркова. В ролята на Четвърти рицар тя имаше солистична партия, бе убедителна, показа вокални качества и заслужи аплодисментите на публиката.
Оркестърът се представи блестящо под ръководството на диригента Димитър Косев. Премиерата на „Рицарски поход“ води зрителя към размисли и асоциации, свързани със Светото писание. Драмата на бащата, който продава децата-рицари, но губи сина си. Заклеймяваме ли го или провокира състрадание? Саможертвата на децата – напразна ли е или все пак е важно да следваме каузи?
Коментирай