Диригентът Димитър Косев: Бах и Бетовен са първите рок композитори в света

Култура
18.10.2021 | 16:33 ч.

Младият диригент и пианист Димитър Косев е роден в  Русе на 20 октомври 1992 г. Той е възпитаник на Националното училище по изкуствата „Проф. Веселин Стоянов“ в града. Веднага след завършване на средното си образование е приет в Prayner Konservatorium –Виена, със специалност дирижиране и пиано при проф. Максимилиан Ченчич и проф. Щефан Мьолер. През 2014 г. на 21 години завършва Консерваторията с пълно отличие. След това той асистира там проф. Йосеф Щолц в класа по оперно майсторство. Работил заедно с Passion Artists и Vienna Traditional Classic Orchestra. Лауреат на I награда за модерна музика на Lothar Bandermann в майсторския клас Vienna Young Pianiasts VYP Academy – Виена 2006 г. и за изпълнение на Едвард Григ през 2007 г.

Димитър Косев дебютира на диригентския подиум в България през ноември 2013 г. на откриването на Международния конкурс „Франц Шуберт“ в Русе.

В началото на 2015 г. дирижира Новогодишния концерт на Русенска филхармония. От февруари 2016 г. е щатен диригент в Държавна опера Стара Загора, а от октомври 2017 г. – в Държавна опера-Русе.

През лятото на 2020 г. е избран единодушно за главен диригент на Държавна опера - Русе. Носител на наградата "Млад музикант на годината 2020“. Женен, с едно дете.

-   Г-н Косев, с изненада Ви срещам с брачна халка и научавам, че сте горд баща на 4-месечен син. Как подобна новина остана като че ли тайна за русенската общественост? Дори в социалните мрежи няма данни за сватба или раждане на бебе…

-   Семейството е най-важно за мен, но не смятам, че това са неща, които трябва да са достояние на всички. Не разбирам, как всяка минута от живота на някого трябва да е на показ в социалните мрежи. Това са лични неща. Да, женен съм, сватбата беше на 5 септември миналата година в Русе, а на 26 май 2021 г. се роди синът ни Владимир.

-   Съпругата Ви музикант ли е?

-   Не. Важно е човекът до теб да разбира професията ти и това, което правиш и да те подкрепя.

-   Благодаря за откровеността! Нека Ви честитя и наградата "Млад музикант на годината 2020“, която получихте на церемония на 6 октомври! Какво означава за Вас това признание на публиката?

-   В крайна сметка ние, музикантите, работим за публиката. Щом тя гласува за теб, това означава, че си си свършил работата добре. Винаги съм твърдял, че музикантската професия е субективна. Публиката не прощава -  или й харесва, или не. Така че нова е най-важният критерий.

Да си носител на подобно отличие е абсолютна отговорност. Да си наред с имената, печелили през годините, означава, че си си вършил работата коректно, но и че оттук нататък се очаква да продължаваш дори и по-добре да се представяш.

-   Вие дирижирахте на галаконцерта на връчването на наградите на 6 октомври, какво беше това изживяване за Вас?

-   За първи път дирижирах радио оркестър. Имахме само един ден за репетиция, за тях беше малко фрапантно, а още по-голям шок беше за тях че солистът – световноизвестният ни баритон Кирил Манолов,  дойде директно на сцената по време на концерта, не присъства изобщо на репетиции. Така се работи в операта, ние сме свикнали, за мен и него не е проблем да дойде директно на концерта, аз съм подготвил оркестъра, но за тях е шок, това не е обичайно за тях. Но разбира се, всичко мина перфектно.

-   Каква беше конкуренцията в тази класация?

-   Всеки млад музикант в България заслужава да е млад музикант на годината. Вече толкова малко деца се занимават с музика в днешно време, а още по-малко продължават да се занимават, след като завършат музикално училище, и още по-малко влизат в Академията, а след това стават действащи музиканти.

-   Защо според Вас става така и все по-малко от младите не стават действащи музиканти?

-   Вече сме 21 век, в който работа е да печелиш пари и да живееш добре. За едно 18-годишно момче или момиче, колкото и да е изключителен инструменталист, не може да се издържа с изкуство и започва да работи нещо друго, с което се печели много. Огромна част от тях се преквалифицират, защото като видят, че в един културен институт ще вземат 800 лева, а в голям хипермаркет, например -  1200 лв., изборът се взема за 10 секунди. Цедката се стеснява и накрая остават една шепа хора, за диригентите да не коментирам. Там се иска да бъдеш и добър, нивото е високо и се очаква да си на 100%.

-   А Вас лично какво Ви задържа и мотивира в професията, а също и да останете да работите в България?

-   Най-малкото, че си върша работата добре, хората са доволни от мен, нещата се получават, самокритичен съм, ако виждам, че нещата не се получават, сам ще се откажа. Проблемът на диригентската професия е, както се казва между нас, че диригент може да навърши 80 години и тогава да разбере, че не става за това. Що се отнася до чужбина, видял съм какво е там, осъзнал съм, че има и позитиви, и негативи. Преценил съм, че в България е не по-малко хубаво и приятно, а съм на пост, който в чужбина много трудно някой може да заеме. Поради факта, че в Европа шуробаджанащината е на европейско ниво (смее се).

-   А как тогава финансовата част на нещата Ви кара да продължавате да работите това, след като коментирахме защо повечето от младите музиканти се отказват от професията?

-   Аз съм редови диригент и вземам колкото всеки друг, но това не може да ме откаже. Винаги съм твърдял, че не е важно колко печелиш, а колко ще изхарчиш. Финансовата част никога не ме е вълнувала.

-   Каква е сега посещаемостта в Русенската опера при ограничения режим?

-   Идват хора, дори и в тази епидемична обстановка. Имаше някакъв отлив, но сега се отсяха и останаха най-верните фенове, въпреки че трябва да стоят три часа примерно с маска.

-   А кога е най-доброто време да заведем децата си за първи път на опера, кое произведение или автор да изберем, за да не ги откажем след първата им среща от класическата музика?

-   Това е много тънък казус, болшинството ми приятели не са музиканти и от тях виждам най-адекватното мнение кое е добре  и кое - не. Много често хора казват, че са били някога някъде на опера, не им е харесало и повече няма да отидат. Според мен цялата вина е, че не са ги завели на правилното заглавие. За мен първия път децата трябва да отидат на оперета, на мюзикъл, първият път трябва да бъде контролиран. Или нещо, което е на български език. Ние например в Стара Загора сме свирили „Севилският бръснар“ за деца, направено е така, че да е разбираемо, интерактивно е. За хора възрастни, които също не са влиза в операта, направихме например концерти с музиката на Уайтснейк и Дийп Пърпъл.

-   Значи ето го и моментът да излезем от класическата музика и да преминем в рока. Коя е любимата рок група на Димитър Косев?

-   Годсмак (Godsmack). Рамщайн харесвам също, Уайтснейк и Пърпъл харесвам, няма лоша музика, има лошо изпълнена музика. Бах и Бетовен са си първоизточникът на рока и лека-полека хората са използвали тяхната музика, за да създадат днешния рок. И обратното – популярни рок групи използват класическите и оперни похвати. Бях диригент на концерта на Аксепт с класически оркестър в България. Това, което направих във Вакен, Германия, го направиха в Пловдив и Варна преди две години. Те решиха да заснемат на този концерт DVD и ми се обадиха да бъда диригент, което беше чест за мен. Класическият оркестър на тези концерти бе оркестърът на Пловдивската опера. Има някакъв проблем с това DVD, не е излязло. Дирижирах Аксепт, а това беше изпълнение и участие на световно ниво с музиканти на световно ниво.

 
Печатни издания

  

 

 

   

 

 

     

 

 

Най-четени

Виц на деня

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.