ЕК все още чака от държавата становище за парите за Летище Русе

Бизнес
20.06.2022 | 11:20 ч.

 Бъдещето на Летище Русе остава все така неясно  шест месеца след като държавата отпусна 2,6 млн. лева. Сyмaтa е предвидена, за да се възстанови инфpacтpyĸтypaтa нa лeтищeтo - зa нoвa пepимeтpoвa oгpaдa, peмoнт нa пиcтaтa зa излитaнe и ĸaцaнe, тaĸcи зa лицeнзиpaнe, лeтищнa мeтeopoлoгичнa cтaнция, зaĸyпyвaнe нa cиcтeмитe зa aвиaциoннa cигypнocт и oбyчeниe нa пepcoнaлa зa paбoтa c тяx. Според изискването на правителството тази сума обаче може да се разходва след получаването на положително решение от Европейската комисия или на решение, че помощта не е държавна помощ. Къде са парите, дали летището да бъде прехвърлено на държавата, както настоя транспортният министър Николай Събев и концесионер ли ще поеме обекта в крайна сметка, в . „Бряг“ потърси становището на Община Русе.

 Уведомена ли е вече ЕК за отпуснатите от държавата средства за летището,

запитахме администрацията на Пенчо Милков, откъдето отговориха: „Необходимите документи са изготвени от общинската администрация и са изпратени до Министерство на финансите, като след окончателното им становище, предстои изпращането им към ЕК. Следва да се има предвид, че самото поставено изискване – получаващият средствата – Община Русе - да проведе процедурата пред ЕК, е незаконосъобразно. Твърдим, че тази процедура трябва да се проведе от МФ и МТС. Въпреки това, направихме необходимите документи и ги изпратихме в МФ, каквито бяха дадените ни указания.“

На 9 май в Русе Николай Събев обясни, че текат интензивни преговори с местната власт по отношение статута и пускането в действие на летището. Русенска община припомня към днешна дата, че от страна на министър Събев дойде предложение Общината да даде летището под наем на държавната компания „Летище София“. Русе от своя страна пък предлага вместо наем, да се учреди безвъзмездно право на ползване от страна на Община Русе в полза на „Летище София“, като това държавно дружество да стане летищен оператор. В този случай Общината е готова да възстанови на държавата предоставените пари - въпросните 2,6 млн. лева.

„Необходимо беше в закона да се добави една дума, която да даде равни права на общинските летища с тези на държавните – да се стопанисват от държавна или общинска компания. В отговор на предложението от страна на Министерство на транспорта и съобщенията, Община Русе е изразила своето становище, че прехвърлянето на собствеността в полза на държавата е правно и икономически неоправдано, като предложението на министерството не е достатъчно аргументирано и не е в съответствие с обществения интерес. Предлагаме да се учреди в полза на държавата или на държавна компания безвъзмездно право на ползване, което би било достатъчно, за да се оперира летището. Към настоящия момент не сме получили становище по изложените от нас съображения. Може да се обобщи, че бързата дейност до момента спря не по вина на Община Русе“, поясняват още от общинската администрация.

Що се отнася до това, дали летището да стане държавна собственост или има друг вариант

за стопанисването на обекта, местната власт в Русе заяви, че въпросът все още е отворен за дискусия. Община Русе е обмисляла няколко варианта за бъдещото стопанисване на летището. Единият от тях е учредяване на право на ползване в полза на търговско дружество – собственост на държавата, което има необходимия капацитет за изпълнение на дейностите по обслужването му.

Другите два варианта са свързани с необходими корекции на законодателството в посока изравняване на статута на държавните и общински летища и би позволило дейностите, свързани собслужването на полетите, да се възложат пряко на търговско дружество, собственост на общината и/или държавата. Но все още отговори на тези въпроси от страна на държавата няма.

Вариантът за възлагане на концесия за стопанисване на летището е принципно възможен,

но в минали години са правени такива опити и същите са се провалили поради липса на интерес.

Предвид неуспешните опити и финансовите анализи, от администрацията на кмета смятат, че провеждането на процедура за концесия не би било целесъобразно. Освен това процедурата по концесия отнема над една година, докато стопанисването на летището от държавна или общинска компания би било вече факт, ако не беше ненужното забавяне с наложената с ПМС процедура за съгласуване с ЕК от страна на получаващия средствата.

А като се има предвид и нагорещената политическа обстановка и предстоящия вот на недоверие на правителството, съпътстван и с възможни предсрочни избори, бъдещето на летището като че ли изглежда отново неясно, така, както е било и години назад във времето.

 

 
Печатни издания

  

 

  

 

 

 

     

 

 

Най-четени

Виц на деня

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.