Експерти предупреждават: Следете как се изписват логата и домейните на онлайн търговците

Бизнес
23.11.2022 | 12:59 ч.

С високата си разпознаваемост и популярност Black Friday традиционно откроява водещите тенденции за развитието на електронната търговия в България. Една от най-големите платформи за електронно пазаруване, чийто Черен петък премина, съобщи, че в България клиентите са направили поръчки на обща стойност 58,5 милиона лева, с 2,6 милиона повече от последното издание на кампанията. И ако в някои сайтове и магазини промоциите вече са свършили, то в много други те  тепърва предстоят в последния петък на ноември. Очакванията обаче са намаленията да продължат и до Коледните празници.

И тъй като голям процент от потребителите предпочитат електронната търговия, е важно да се предпазим от измами. Такива са съветите на експертите по онлайн търговия като Никола Илчев.  За да не станем жертва на измама, преди да натиснем бутона „Купи“, е добре да проверим кой стои отсреща. „С повишаване на желанието на хората да пазаруват в интернет, се появяват и тези, които се опитват нечестно да ни измъкнат паричките от нашия джоб”, заяви Никола Илчев. Затова той призовава клиента: ”Със сигурност потребителите трябва да внимават от кого пазаруват. Моята препоръка е да се доверят на бизнеси, които са популярни и които познават. Внимавайте за фалшиви сайтове. Има множество начини потребителят да бъде заблуден. Трябва да се гледа за различно изписване на логата, за различен домейн от този, който е свикнал да вижда на любимия си сайт. Да се внимава за различен тип приложения, които се появяват и го провокират да клика”, съветва експертът по електронна търговия.

Потребителите да проверяват и общите условия на търговеца, данните му и телефона за връзка. Това е висока гаранция, че търговецът е коректен. В социалните мрежи също може да се провери какви отзиви има за конкретен инетернет магазин.

Друг начин за проверка е и телефонно обаждане до съответния сайт, каза още Илчев. За сайтове фантоми предупреждават и от Комисията за защита на потребителите. Оттам са направили стотици проверки на онлайн търовци и в магазините на терен. След голямата офанзива на пазаруването следва и получаването на поръчаната стока. Коректните търговци изпращат пратката с касова бележка, която може да бъде в кутията. Може да бъде издадена от куриерската компания. Трябва да има стокова разписка, фактура, гаранционна карта, описание на продукта - всичко, което законно трябва да правят търговците, посочва Никола Илчев.  Има и компании, които предлагат фактурите за покупка да бъдат изтеглени от техния сайт, но това трябва да бъде уточнено в кореспонденцията. „Когато потребител получи своята пратка и някой от тези документи липсва, това е възможност за някаква измама. Но съветвам потребителя да се свърже с търговеца и да порвери дали всичко е наред. Ако стоката не пристигне изобщо, а потребителят я е заплатил предварително, има опции да се обади в банката или институцията, която му е издала картата, за да бъде спряно плащането и възстановена сумата”, обясни още Никола Илчев. Той обаче обърна внимание, че заради много поръчки на Черен петък е възможно да има забавяне в доставките. Тогава е добре клиентите да са търпеливи, да използват методите за комуникация и да се свържат  с компанията, за да се уверят, че пратката пътува.

Така че в оставащите дни от промоции извън физическите магазини е добре клиените да се доверяват на познати фирми и особено на тези, които правят големи рекламни кампании, съветват експертите.

 

 
Печатни издания

  

 

  

 

    

 

Най-четени

Виц на деня

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.