Гимназисти от Бяла усилено се подготвят да печелят интервюта за работа

Град Бяла
02.03.2024 | 15:30 ч.

Съвременните реалности изискват от образованието да развива ключови компетентности и най-вече да формира познания и умения, приложими в истинския живот, а не да натиска единствено за енциклопедичност на знанията. В професионалните паралелки след VII клас обучението е още по-центрирано към истинската работна среда с преподаване на специални предмети, практика и подготовка за истинския пазар на труда. Така през месец февруари в СУ „Панайот Волов“ се появи поредният проект, скъсяващ максимално дистанцията между учебно съдържание и действителен живот. Учениците от XI клас,  специалност „Икономическа информатика“, пресъздадоха материала от целия първи срок по предмета работа в учебно предприятие, като разиграха симулация, идеално близка до действителността. Фоайето на училището се превърна в микросвят, в който ученици регистрираха собствени фирми; в качеството си на работодатели публикуваха обяви за набиране на служители, подготвиха въпроси за интервюта за работа, проведоха самите интервюта, сключиха трудови договори с подходящите кандидати и ги посрещнаха на свободните работни места. Участието на XII клас допринесе за позитивната атмосфера и високите резултати в края на събитието.

Идеята за проекта възниква спонтанно от преподавателите по икономическите дисциплини г-жа Иванка Димитрова и г-жа Петя Енчева. А изпълнението му става възможно с безрезервната подкрепа на директора – г-жа Албена Кирова и съпричастността на останалите учители в училището.

Имайки предвид положителния отзвук, потърсихме г-жа Кирова за допълнителни детайли. В разговора се включи и г-жа Иванка Димитрова.

 

-   Кое най-много ентусиазира учениците в един подобен проект?

Иванка Димитрова:  - За мен – това, което ги ентусиазира, е моментът с отключването у тях на състезателния дух и стремежа им да се представят максимално добре. Това за тях е много важно.

Албена Кирова: - Безспорно е така. Но за мен в основата е мотивираният, вдъхновеният учител, който успява да отключва у тях всичко – любознателността, състезателния дух и желанието да дадат най-доброто от себе си. В този проект те го дадоха.

 

-   А имаше ли нещо, което ги затрудни?

Иванка Димитрова: - Разбира се, защото те тепърва прилагат на практика този нов за тях материал – наученото през целия срок. Имаше моменти, в които не знаеха точно какво трябва да направят. Но точно затова работим в екип – учители и ученици. Обсъждаме, правим проекти, одобряваме, коригираме. По този начин, в конкретния случай, те се увлякоха да дадат най-доброто от себе си и генерираха нови идеи, за които дори и ние учителите не бяхме се досетили.

Албена Кирова: - Аз не срещнах никакви затруднения да осигуря всичко, което поискаха от мен. В крайна сметка е хубаво един директор също да мотивира и да вдъхновява, като аз най-много обичам точно тази част от работата си. Освен това да създаде благоприятни условия, така че да се случват нещата.

 

-   Учениците имат ли интерес към бъдещи подобни инициативи?

Иванка Димитрова: - След като направиха първата крачка и видяха, че това не само, че не е страшно, а е и много вдъхновяващо и удовлетворяващо, сами пожелаха още на другия ден, като се видяхме в час, непременно да имаме продължение на този проект. Те вече бяха вдъхновени от много нови идеи как ще продължи това. Така че наистина е важно доверието, което изграждаме помежду си. Учениците да успеят да се доверят на учителя – да го направим и да видят, че това не само, че не е страшно, а е нещо, което им носи само ползи.

Албена Кирова: - По време на събитието аз видях учениците от XI клас в нова светлина. Те не са от най-лесните ученици и в този проект видях друга тяхна черта. Деца, които са направили, максималното, за да се подготвят добре. Имаше треперещи от притеснение ръце, което е знак, че наистина искат да представят добре себе си и учителите си.

Иванка Димитрова: - Да, те искаха да обсъдим в детайли всичко как ще протече. И финалните им думи преди големия ден бяха: „Госпожо, можете да разчитате на нас“. Това беше огромно удовлетворение за мен и аз им казах, че безрезервно вярвам в тях и че потенциалът им е огромен. А те показаха, че могат и че са с неограничен потенциал както всеки един човек.

 

-   По какъв начин този тип инициативи се отразяват върху учениците?

Иванка Димитрова: - Тази година с XI клас изучаваме седем икономически дисциплини. Бих казала, че след тази инициатива те станаха по-фокусирани, по-концентрирани. Разбраха, че идеята не е някой да ги наказва или да ги тормози, защото съществува тази нагласа, че в училище е тормоз. Те осъзнаха, че всичко това, което правим, е с идеята да им бъде в помощ и в бъдеще да го ползват в живота. И наистина започнаха да се отнасят с много по-голямо старание и наистина се промениха.

Албена Кирова: - А на мен ми направи впечатление, че в този проект се приложиха знания, получени по предметите български език и литература, свят и личност, закон за безопасни условия на труд и други, защото при едно интервю за работа се подготвят пакет документи, които зависят и от наученото в тези часове. На едно интервю за работа е важно да познаваш правоговора, да говориш като образован човек. Учениците схванаха, че има значение как ще си напишеш заявлението, мотивационното писмо и CV-то. Разбраха, че в часовете по български език разглеждаме всичко – поведенчески жестове, начин на говорене, подходящ дрескод и неподходящо облекло. Те отчетоха, че това е важно. Не е тормоз или измислици. И мисля, че учениците получиха един по-комплексен поглед към нещата и не само те. Всъщност XII клас също бяха участници и наблюдаваха, участваха в интервютата. И всички те придобиха нов поглед, по-комплексен върху нещата, които се случват в училище и в учебните им часове.

Иванка Димитрова: - И разбраха какво е да си от другата страна, защото в случая те преценяваха дали ще наемат някого на работа, дали той отговаря на техните изисквания и дали ще може да се справи. И реагираха абсолютно адекватно, т.е. те не бяха там за бройка кой повече трудови договори ще сключи. Имаше и откази от тяхна страна. После като направихме анализ, те коментираха, че даден кандидат не им е допаднал или това, което много ми направи впечатление „Не беше достатъчно мотивиран за тази работа“.

Албена Кирова: - Аз реших да ги провокирам, тъй като съм добър имитатор, и се явих на две интервюта за хигиенистка. В първия момент учениците бяха шокирани и даже не им хрумна да се разсмеят. Аз им показах лошия пример. И те бяха изумени как може да се говори така на интервю за работа. И наистина, от другата страна погледнати, нещата си дойдоха на място и се подредиха.

 

-   А доколко се ангажираха другите ученици и учители?

Иванка Димитрова: - XII клас се включиха също много адекватно и бяха много искрени. Те допринесоха за симулацията на реалната среда, защото бяха искрени в намеренията си. Те казаха, че сега завършват, че си търсят работа, която да им носи някакъв доход. Абсолютно реална ситуация. И другото, което не е без значение, всъщност е, че освен с подкрепата на г-жа Кирова, това се случи с изключителната подкрепа на колегите. Те също се впуснаха в този проект и бяха доста в помощ на проекта и на учениците си с реалните си дипломи, реалните си възможности, с реалните си претенции и те трябваше да отреагират на това. За мен се получи много успешен проект.

Албена Кирова: - Да, много професионално завършваха интервютата, някъде се изпреварваха няколко стъпки и се приключваше с подписан трудов договор. И вметвам само, че договорът се попълваше с всичките му реквизити.

Иванка Димитрова: - И другото, което спомена г-жа Кирова, като комплексен ефект – те сами решиха какво да бъде облеклото им за този ден. И въпреки ежедневния отпор към униформите, всички се явиха с перфектни униформи, без никой да ги е задължавал, с перфектен външен вид и прекрасна визия. Бяха впечатляващи и си личеше, че това са хора, на които може да се разчита. Това са хора, които са абсолютно ангажирани към случващото се. Това също ми направи много силно впечатление.

 

- Няколко заключителни думи от Ваша страна.

Иванка Димитрова: - Ще споделя, че учениците вече се хвалят, че имат идеи, по които работят, т.е. запалена е искрата. Искрено вярваме, че не само искра, но че ще разгорим буен пламък, който ще доведе до още по-добри резултати.

Албена Кирова: - Имаме много хубави ученици. Мога да си пожелая да бъдат все така запалени нашите учители – да мотивират и вдъхновяват класовете си.

 

 

 

 


 
Печатни издания

 

     

  

Най-четени

Виц на деня

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.