""Автомагистрали" са сключили договор за доставка на озеленяване на АМ "Хемус", но не е сключен такъв за строително-монтажни дейности на магистрала."
Това заяви в "Тази неделя" по bTV вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. По думите му има само договори за доставка на материали - чакъл, бетон, желязо.
Според него към днешна дата не може да се даде краен срок за завършването на аутобана през Северна България.
"Сключени са договори за 10 участъка за оставащите 240 км от АМ "Хемус", които не са изградени. Един единствен от тях е сключен по ЗОП (б.р. Закон за обществени поръчки), той си върви добре и ще бъде завършен в срок. За останалите 9 е приложен "инхаус" механизма", обясни регионалният министър.
Той поясни, че държавното дружество "Автомагистрали" няма нито необходимата техника, нито нужните служители, за да завърши процедурите. Караджов уточни, че по въпросните 10 участъка са възложени процедури за 4 млрд. лв., като от тези пари са преведени ефективно 1,3 млрд. лв.
"Преведени са на фирмите, с които "Автомагистрали" е сключила договори по "ин хаус". Аз не мога да твърдя коя фирма е куха и коя - не, има си разследващ орган. Никой министър на регионалното развитие няма разследващи правомощия. Във всичките 9 участъка - с "инхаус", започва строителството без да има нито един проект, посочи той и обясни, че Народното събрание трябва да узакони строителството на тези участъци.
Министърът беше категоричен, че следващите поръчки ще минават по ЗОП, ще се ограничи и практиката строителят сам да проектира изпълнението. По думите му към момента няма нито един готов проект за голям инфраструктурен проект.
"На идейна фаза, защото и там няма проект, започва реалното проектиране на скоростния път две ленти в едната посока, общо 4 ленти, от Русе до Велико Търново. Целият този трафик, който искаме да пъхнем през тунела под Шипка, става двулентов. Отсечката Бяла-Русе, която сега е отсечката убиец, където стават най-много катастрофи с жертви, където има кервани от тирове, където най-честата смъртност и под броната на тира, трябва да свалим обаче трафика между Търново и Габрово, което едва ли е мечта на габровци. На тях обаче не им е мечтата целият този трафик, да мине през този двулентов път. Затова пътят от Русе ще се пресече с АМ "Хемус", ще мине през Търново, а двулентовата отсечка - да стане четирилентова и ще се започне от сега, за да може следащият министър да го намери готов проекта, а не като мен да намери нула. След това голямата част от трафика да тръгне по пътя за Истанбул ", коментира Караджов.
Караджов обясни още, че не може да се ангажира, след като няма проект, със срокове.
Коментирай