Какво да направим, ако мобилният ни оператор включи непоискана услуга?

Общество
23.02.2021 | 16:46 ч.

Възрастен човек твърди, че мобилен оператор му е включил услуга, която той не е поискал. Пред БНР слушателят споделя съмненията си, че това е практика, която се прилага към възрастни хора, които нямат навика да четат и отговарят на есемеси.

Той твърди, че подобни съобщения за услуги е получавала и съпругата му, но синовете му, които са от друго поколение, не са безпокоени от оператора с подобни предложения. 

Системно от няколко години този оператор използва един трик - без да е договорено, включва някаква допълнителна платена услуга към вече подписания договор и със съобщение уведомява клиента, който в кратък срок трябва да пусне съобщение STOP, ако не е съгласен. В противен случай автоматично бива добавена платената услуга, посочва слушателят.

Описаният случай има характеристиките на непоискана услуга по смисъла на чл. 62 от Закона за защита на потребителите. В Комисията за регулиране на съобщенията са постъпвали сигнали на потребители, съдържащи оплаквания от различни непоискани електронни съобщителни услуги или услуги на информационното общество, които са препращани на Комисията за защита на потребителите по компетентност, отговарят юристите на този регулатор.

Игнат Арсенов, главен директор "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите, разказва как се процедира при такива случаи: "Има жалби срещу мобилни оператори за активиране на непоискани услуги. Изискваме документи, за да проверим дали са непоискани. При повечето проверки се установява, че са включени в договора и той може да ги спре в последващ момент. Ако услугата не е поискана, клиентът няма причина да я заплаща".

Арсенов посочва, че жалбите се подават от потребители от различни възрасти и от различни населени места, както и срещу различни мобилни оператори.

Санкцията за мобилния оператор е от 1000 до 30 000 лева, а при повторно нарушение тя е 50 000 лева. По какъв начин законът защитава потребителите: "И потребителят има път за защита. Законът казва, че потребителят не е обвързан от договора, без искане от негова страна сключен за предоставяне на тези услуги. Потребителят не е задължен да плаща за тази услуга".

Потребителят е необходимо да пази договора си с оператора и документите за платената сметка. Той може да се свърже с оператора за корекция. Ако остане недоволен от получения отговор, потребителят може да се свърже с Комисията за защита на потребителите и да се направи проверка.

И още един важен съвет дава Игнат Арсенов: "Потребителите да четат внимателно договорите".

 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.