Какво се промени за медиите през последното десетилетие

Общество
11.06.2021 | 15:16 ч.

Трудно е да обобщим колко се промени медийният свят през последното десетилетие. Дните когато избирахме между два-три канала и няколко вестника отдавна отминаха. Сега е по-лесно от всякога да следив новините или любимите си артисти и звезди в медия и устройство по наш избор. Също толкова драматична бе промяната и за медиите, които сега са изправени пред по-ожесточена конкуренция, по-засилено търсене на съдържание и по-широка мрежа за разпространение, достъпна за почти всеки, който има Интернет. Най-общо казано, промените за медийната индустрия през последните десет години се в следните три категории: бизнес модели, преразпределение на пазара и технически възможности. 

Революция в медийния свят

 

Въпреки широкото наличие на платформи и възможности за изграждане на обширна мрежа от последователи, те не идват наготово за медийните компании. Една от причините е, че медийният пейзаж се променя толкова бързо, че е нужно само малко разсейване или пренебрежение, за да изостане една компания от конкуренцията. Може да е клише, но в днешния свят е изключително важно да бъдем пъргави и да се адаптираме към значителните промени, които понякога се случват буквално за минута. Навремето медиите имаха много по-голям контрол върху целия процес на разпространение на новини. Доста малко хора щяха да научат за нещо, че се е случило, ако медиите не го отразяваха. В наши дни обаче всеки човек е способен да разпространява новини чрез смартфоните си, което означава, че медиите вече не може да си позволят лукса на времето.

Революцията в медийната индустрия остави своя отпечатък и върху бизнес делата. Никоя компания не може да просъществува ефективно без да изгради и изпълни добре обмислен план за развитие на своя бизнес. Това означава, че медиите трябва да следят денонощно тенденциите, движенията на медийния пазар и променящите се предпочитания на потребителите и да се адаптират достатъчно бързо към настоящето, но и с поглед към бъдещето. 

Що се отнася до независимите компании, те също намират своето място в медийния свят, а през последните години тяхната роля значително нараства. И все пак, с толкова голяма конкуренция, включително в лицето на медийни конгломерати разполагащи със завидни бюджети, за по-малките играчи борбата да привлекат лоялна база от последователи е непрестанна. От друга страна, предимството на днешните по-малки медийни компании е, че те са по-пъргави от гигантските, но тромави корпорации. Освен това, сега има много начини за привличане на финансиране както от заможни инвеститори, така и от обикновени хора. Това до някаква степен дава по-голям шанс на малките, независими играчи да намерят място в атрактивния, но безмилостен медиен пазар. Чрез платформи за медийно съдържание като WordPress, Instagram, и YouTube, многобройни създатели на съдържание успяха да се изградят като брандове в медийната индустрия без да принадлежат към голяма медийна компания.

Бягане към върха

Една от медийните области, която се промени коренно през последното десетилетие, е излъчването на спортни събития. Преди “следенето” на спортни събития се ограничаваше около това да изгледаме мач по телевизията и може би да прочетем някой анализ във вестника. Сега преживяването е съвсем различно. Например, благодарение на социалните медии феновете могат да си общуват със със спортисти, журналисти и други запалянковци. Така могат да изразят директно своите мнения, а и да получат различни гледни точки за играта.

Начинът на отразяване на спортните събития също се промени драстично, към по-добро. Сега разполагаме с достъп до всякаква информация и данни за играчите и играта, които носят съвсем нова перспектива за случващото се на терена. 

Изживяването при гледане също се промени. HD телевизорите са много достъпни в сравнение с времето, когато се появиха на пазара, а технологиите за излъчване също премина през революционно подобрение. Медийни канали навсякъде по света експериментират с нови видове интерактивно излъчване, което носи добавена стойност на зрителното изживяване.

Електронните спортове също се възползваха значително от неразривната връзка между медиите и интернет. Е-спортовете се превръщат в част от мейнстрийма както на развлекателната, така и на спортната индустрия, като играчите по електронни спортове се радват на подобен статус и доходи като тези на световните звезди-атлети. С помощта на стрийминг платформите е-спорт про-тата изграждат фенска база по цял свят и печелят завидни спонсорски сделки и признания. Такъв е случаят с с някои играчи от отборът PokerStars Pro Online, който обединява някои от най-добрите онлайн покер играчи и стриймъри. Някои от играчите стигат до тази престижна позиция именно след като си изграждат име чрез стрийминг платформите.

Понастоящем в бъдещето

Вече не е правилно да се твърди, че медиите се движат онлайн, защото този процес отдавна е в ход. Докато преди малко повече от десетилетие онлайн медиите бяха „гарнитура“ на традиционните медии, нещата се промениха драстично. През 21 век думите “медии” и “онлайн” вървят ръка за ръка, докато традиционните канали стават излишни. Не само това, но и начинът, по който консумираме медийно съдържание онлайн, също се промени. По-голямата част от медийното потребление вече се случва на мобилни устройства, което предоставя както предизвикателства, така и възможности.

От една страна, мобилният свят предоставя много възможности за интерактивност, персонализиране и достъп до потребителски данни, което позволява на медийните компании да вземат по-добри и навременни решения за това какво да предложат на своите потребители. Нещо повече, мобилните устройства станаха толкова мощни, че вече можем да консумираме съдържание по интерактивни начини, за които повечето от нас дори не са мечтали преди десетина години. Виртуална реалност? 3D? Холограми? Всичко това вече е налично за крайния потребител. В тази връзка, напредъкът в онлайн технологиите донесе забележителна промяна във възможностите на медийната индустрия да поддържа интереса на потребители по начин, който ги поставя в центъра на събитията.

Но има и другата страна на монетата - тази, която донесе сериозни предизвикателства пред начина, по който функционира медийният свят. Първо, поради отворения достъп до интернет, създаването и разпространението на съдържание вече не е еднопосочна улица, водеща от медийната компания към зрителите. Сега хората имат очаквания и изисквания за това, което им се предлага на пазара. Именно потребителите държат така важните карти, които им позволяват да създават тенденции, които пък диктуват приоритетите на бизнесите. Подходящ пример за това е пускането на екран през 2020 филм за анимационния герой Sonic. След излизането на трейлъра към филма през 2019 продуцентското студио Paramount получава толкова много негативни отзиви за начина, по който е нарисуван главният герой, че променят неговия облик преди филмът да бъде окончателно завършен.

 

Коментирай

Владимир Йосифов, експерт онлайн реклама в Гугъл Карти
11.06.2021 | 17:01 ч.
Предстои медиите да използват Гугъл Карти. Не само като навигация, а и за контакт с читатели и рекламодатели.
 
Печатни издания

  

   

 

     

 

 

Най-четени

Виц на деня

- Скъпи! Помниш ли какво се случи преди 32 години!

- Разбира се! Дойде демокрацията!

-Тъпак! Тoгaвa ce оженихме!

- Бeдaтa нe идвa сама!

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.