Красотата на беленската носия носи столетната обредност на хърцоите

Град Бяла
30.09.2023 | 17:13 ч.

От началото на  септември в „Арт Център Бяла“ гостуват част от личните колекции с автентични носии на Даниела Ангелова и Велико Тодоров. Те представят красотата на фолклорните области и ни пренасят столетие назад в специфичните обредности по нашите земи. Сред тях се откроява и беленската носия. Използваме повода да разкажем малко повече за нея, позовавайки се на дългогодишните проучвания и изследвания на Дарина Русева.

 По своята носия беленчани спадат към тъй наречените чернодрешковци, а женското облекло е характерната за Северна България двупрестилчена носия. Женската носия е много богато украсена, изработването ѝ е свързано с много труд и старание още през моминските години. Всяка девойка трябва да отнесе в дома на своя жених дрехи не само за себе си, но и за мъжа си и бъдещите деца.

Жените носят дълги и широки ризи, набрани около гърляка, бели, с богато бродирани пазви. И докато мъжете завързват ризите си на огърлието с усукани конци, то жените правят петелки (петлици) и вместо копче слагат пробита паричка.

Ръкавите, широки и дълги, имат по раменете шевици, наречени алтици и под тях набор, който образува красиви фигури и се казва бор. Той може да бъде изработен от бели конци – бял бор или с червено. Отдолу ръкавите са набрани със ситно бродирани бацъре (маншети). Бродерия се слага и на гърба на ризата и на полите, като в предната част е по-широка, защото само отпред полите се виждат под престилката, а в задната част, която остава скрита, е по-рехава. В бродерията на женските ризи преобладава черният цвят, между който вмъкват червено, зелено, люляково (лилаво). Много любов и старание са вложени в тези шевици. Беленчани обичат цветята, във всеки двор има градинка с различни цветя. И тук сръчните ръце и богатото въображение създават най-хубавото, което ги заобикаля. Те шият и просто пренасят върху платното жичка по жичка с домашно боядисани конци чудни фигури, които изобразяват околната красота. Ето как се появяват пазвите с бродериите „Голямата гергина“, „Малката гергина“, „Паничките“, по гърляците пъстреят  „Мъжките и женските куки“, в които се редуват черно, червено, люляково, зелено.

Има и ризи с червени шевици, наречени гевезенки, но те се срещат по-рядко. Задната част от полата на ризата се прави от кълчищно (конопено) платно, но булчинската риза трябва да бъде изработено от снежнобяло и фино платно.

За да стои добре дългата и широка риза и равно да се виждат полите ѝ отпред, стягат я в кръста с подпаска – тясно вълнено пъстро коланче.

Върху ризата жените обличат къси или дълги елеци, украсени по пазвите и около ръкавните извивки с гайтани. Елеците се шият от тъмносиньо или кафяво кадифе, а дългите елеци в долната си част от двете страни са цепнати и украсени със седефени копченца. И докато ризите се ушиват на ръка вкъщи, елеците се изработват от майстори терзии.

Върху елека отзад се запазва задната престилка пещималът. Той се изработва от тъмносин вълнен плат, домашно тъкан, в долния и горния край с две по-широки, а между тях тесни бели ивици, които завършват с кафяво. Набирането на пещималите изисква умение и се прави от специално подготвени жени. В горната половина наборът е стегнат, а в долната – свободен и образува красиви гънки, които се разперват в края.

Отпред се запасва престилката: дъсченка през лятото, тъкана от дреб – дребенка през зимата за ката ден, а за свет ден – коренка, с особена тъкан и хоризонтални шарки. И тук преобладават тъмните цветове: черно, синьо (тъмно), кафяво, тъмнозелено, тъмнолюляково. Ако в престилката има червени ивици, наричат я гевезенка. Често втъкават между шарките сим – конци, усукани с ламе, и дори има цели симени коренки.

Най-отгоре се носят пъстри колани с ченгели (пафти – големи метални закопчалки) при омъжените жени, които спущат отпред от дясната си страна на колана пешкир с пъстри чела и дантели. Коланите на момите са тесни, пъстри, често украсени с мъниста (синци). Ченгелите имат кръгла форма, изкусно изковани от сребро, понякога украсени със седеф. През зимата жените обличат дебели антерии – шеменки, ушити от пъстър плат, обточени с лъскави ширити и с красива извивка на долния край на ръкава. Това, което отличава беленската женска носия от облеклото на останалите хърцойски села, е оригиналното забраждане – скършено. Омъжените жени върху чумбера (памучната забрадка) слагат бяла квадратна кърпа с кенари и шарки от неизварена коприна, с бродерия на едното кюше и тесни дантели с лютурки, в които се редуват розово, пембяно и зелено. Двата края на сгънатата на триъгълник забрадка се премятат върху главата и красиво се разперват. В околните села това забраждане се нарича „Беленска зелка“.

Облеклото на момите се различава от това на омъжените жени. Те носят колани без ченгели и се забраждат с баруши (копринени забрадки) красиво завързани над челото.

След Освобождението в женската носия навлизат по-ярки цветове. Барушите на момите са в розово, жълто, фрезово, червено, светлосиньо. Първо момите, а после и по-младите жени, започват да носят сакени ризи (ризи с полуобли платки, със закопчаване на рамото и с бродерия на гърдите). В края на платката и около вратната извивка зашиват дантелка и през нея прокарват червена или розова панделка.

Около 1930 г. пещималите започват да се заменят от тъкани фусти, богато набрани в кръста, понякога ушити от фин вълнен или кадифян плат. Всекидневното облекло вече става изцяло памучно и често горната част на дрехата е дрешка (блуза) от тъкан или купен памучен плат. Антериите се заменени от кадифени кожухчета, задължителна част от булчинското облекло, при което се запазва пещималената носия, но булото вече е бяло, а червената драменка се слага в понеделника след сватбата, преди отбулването на булката.

 

Изт. „Бяла. Опит за етнографски очерк“, Дарина Русева

 


 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.