Пенчо Милков: Защо едни и същи блокове в различни градове имат различен енергиен клас?

Общество
17.01.2024 | 10:06 ч.

Кметът на Русе Пенчо Милков настоява да бъде преразгледано класирането по процедурата за саниране на жилищни сгради, както и да бъде извършена независима проверка на обследванията за енергийна ефективност на всички сгради, получили над 115 точки. За казуса, който предизвика обществен дебат, с кмета на Русе Пенчо Милков разговаря Наталия Йорданова.

- Г-н Милков, с какви мотиви искате преразглеждане на програмата за саниране? Споменахте, че има двойни стандарти, защо?

- Аз не мога да кажа, че г-н Милков иска преразглеждане. Десетки хиляди хора реагираха много остро в Русе и в много други градове. Аз се чух и с мои колеги, кметове на други общини. Ситуацията за мен е повече от проста. Има еднакви типови блокове в България и съответно инженери и специалисти за обследване на енергийна ефективност са дали становище, че едни и същи блокове в различни общини могат да достигнат различен енергиен клас. Съответно няма как на панелен блок в един град, който е типов проект, да му дадат становище, че може да стигне клас „А”, а в Русе същият панелен блок да не може да стигне този клас.  Същият е проблемът и в много други общини, с кметовете на които говорих. Финансовият ресурс е осигурен от Европа и правителството справедливо го е разпределило по големината на градовете. Сега се оказва, че определени общини не можем да достигнем максимума на разпределения ресурс.

- Защото нямаме толкова блокове, класифицирани като клас „А”?

- Не само клас „А”, а толкова класирани блокове с твърдяно възможно енергийно спестяване. Нашите обследвания са точни и честни. Незнайно защо на същите типове блокове на много други места се дават изключително високи оценки.

- Може ли да са по-малко амортизирани например, ако са панелни блокове?

- Не може да се твърди, че гражданите в Русе амортизират панелните блокове повече от гражданите във Варна или гражданите във Велико Търново. В крайна сметка от компетентния орган - Агенцията за устойчиво енергийно развитие, разбрах, че там са отишли всички енергийни обследвания. И наистина се надявам хората справедливо да кажат не просто, че има енергийно обследване, а да кажат това енергийно обследване справедливо ли доказва, че панелен блок тип „еди кой си” в този град може да стане с ниво на енергийна ефестивност клас „А”. Това е все едно  пасивна къща да стане съвсем съвременна. Нещо, което много други експерти в страната, включително и в Русе казват, че не може да стане и дават справедливо ниво на енергийна ефективност.

- Дайте ни пример за голям блок, който отговаря на абсолютно всички критерии и при който вече са изхарчени пари за енергийно обследване, а не е одобрен?

- Не е един блок. Община Русе подпомогна с един милион лева сдруженията на собствениците, които се събраха. Всички граждани, които вложиха време и сили, Общината ги е подпомогнала със суми за енергийните обследвания. Хората обаче си намираха фирми, ние помогнахме само със средства. Хората са избрали лицензирани дружества, които са обследвали блоковете и са дали честна оценка. Сега според мен държавата трябва да прочете всички енергийни обследвания особено внимателно за общини, където масово отлични оценки се получават с енергийни обследвания, където се твърди, едва ли не, че панелните блокове могат да станат на ниво пасивна къща клас „А”.

- Означава ли това, че има толериране на определени общини?

- Не мога да го твърдя. Общините не са в конкуренция една с друга, т.е. това, че дадена община е получила максималния си ресурс не означава, че тя е взела от Русе. Съответно, ако Русе вземе максималния си ресурс, това не значи, че ние ще вземем от някой друг град. Тези средства са вече определени за общините. Въпросът е, че вече при оценката не е справедливо. При нас от 35 кандидатстващи блока, 7 са класирани. Реално съотношението не може да е такова. От 50 милиона, които са определени за Русе, ние сме финансирани с 21 милиона. А от групата градове като Русе, за които са определени 50 милиона, средното ниво на разпределени средства е 18 милиона. Това означава, че има градове и общини в много по-лошо положение от Русе.

 

Срокът за кандидатстване по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищен сграден фонд – Етап II“ е удължен до 17:00 часа на 29 февруари 2024 г.  Документите по процедурата за кандидатстване остават същите, като за Етап I. Новите срокове предвиждат Сдруженията на собствениците да подадат необходимите документи в общините до 10 февруари 2024 г. Към основния пакет документи трябва да се приложи допълнително решение на ОС на ЕТ, че съсобствениците са съгласни да осигурят 20% съфинансиране за изпълнение на мерките за енергийна ефективност.

До края на работния ден на 29.02.2024 г. общините следва да подадат окомплектованите документи за всяка сграда в ИСУН. Предстои до 01.02.2024 г. местните власти да обявят графика за подаване на заявленията към тях – както на интернет страницата на общината/района, така и в поне една местна медия.

Удължаването на срока за подаване на проекти дава възможност на гражданите, които са останали в резервния списък с предложения по Етап I да кандидатстват във втория етап на процедурата. В този случай те имат предимството, че документите им вече са разглеждани и евентуално установените пропуски в тях са отстранени. Съсобственици в блокове, които досега не са заявили желание за участие в програмата, също могат да го направят.

 


 
Печатни издания

 

     

  

Най-четени

Виц на деня

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.