Режисьорът Пламен Бейков: Русенска опера предлага на децата пътуване по ноти из света

Култура
04.03.2020 | 16:33 ч.

Пламенка АНГЕЛОВА

 

 „Пътуване по ноти“ е новата образователна програма на Държавна опера - Русе, чиято премиера ще бъде на 6 март от 11.30 ч. Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ към Министерството на културата на Република България.  Пътешествието е  различно  и нестандартно. С помощта на музиката и анимацията децата   от 5 до 10 години се срещнат с класически музикални инструменти и правят първите си открития в класическата музика. Това не е тип лектория, а прилича на детски спектакъл. Пламен Бейков - сценарист и режисьор, превръща идеята на цигуларката Кремена Миленкова в приказка.  Тя е и продуцент на спектакъла.  Ангел Якимов - пианист и композитор,  е автор на музикалните аранжименти.

В „Пътуване по ноти“ широко са използвани технологиите на мултимедията –анимация, илюстрираща ясна сюжетна линия. Една красива и любопитна приказна история, разказана от анимационния герой Тон-тон, който пътува във фантастичен музикален скоростен влак от България, преминава през всички останали държави и се завръща отново у дома. Заедно с него в пътешествието са струнен квартет и пиано от Оркестъра на Държавна опера-Русе и класическа певица в ролята на актриса, водещ и изпълнител - Глория Кънева, солистка на операта. 

Анимацията е дело на студентката в НБУ Боряна Нинова и възпитаникът на столичното 51-во СУ „Елисавета Багряна“ Васил Анастасов, които вливат свеж поглед в музикалното пътешествие. Художник на костюмите е модният дизайнер Първолета Чавдарова-Летиция,която създава аксесоари и костюми, характерни за всяка една държава.

За техническото обезпечаване на мултимедията отговаря Кирил Миленков, който превръща анимациите  в 3D визуализации.

 

Във връзка с предстоящата образователна програма „Пътуване по ноти“ разговаряме с Пламен Бейков, който е сценарист и режисьор на спектакъла. Бейков е драматург на Държавна опера Русе, солист и режисьор. Роден е в Свищов. Завършил е оперно пеене в Кралския колеж за музика в Лондон, специализирал при знаменития български певец Борис Христов в Рим. Имал е концертни изяви в най-авторитетните зали в България, Македония, Русия, Испания, Франция, Гърция, Италия и Португалия. Сред тях са сцените на Auditorio Nacional в Мадрид, Palau de la Musica Catalana и Teatro Liceu в Барселона, зала „Чайковски” и Международния дом на музиката в Москва, Голямата филхармонична зала в Санкт Петербург и др.    

Гастролирал като оперен артист в почти всички европейски страни  и в САЩ. Оперният репертоар на певеца включва над 30 роли. Участвал е в продукции на националните оперни театри в София, Казан и Сараево. От декември 2006 г. Пламен Бейков е солист, а от 2018 г. е и драматург на Държавна опера-Русе.

През 2019 г. се дипломира като бакалавър по специалността  Музикално-сценична режисура в НМА  „Проф. П. Владигеров“ – София в класа на проф. д-р Виолета Горчева.

Като режисьор Пламен Бейков е реализирал продукциите на „Човешкият глас“ (Фр. Пуленк), „Учителят по музика“ (Дж.Б.Перголези), „Пламъци в платната на нощта“ (Гиоргос Минас), „Мария Десислава“ (П. Хаджиев), „История на войника“ (И. Стравински) и „Кантата за кафето“ (Й.С.Бах), „Балът на неблагодарните“ (К. Монтеверди).

 В предстоящата детска премиера „Пътуване по ноти“ той е сценарист и режисьор на спектакъла.

Към нашия разговор се присъединява и солистката Глория Кънева, младото мецосопрано, която русенци познават не само от оперните й роли, но и от попдуета „Аморе“.

 

- Г-н Бейков, известен сте като драматург, солист  и концертен изпълнител, както и със страстта си да правите образователни концерти за деца. Предстоящата проява „Пътуване по ноти“ има ли аналог в други държави? Откъде дойде идеята?

- Идеята е на цигуларката Кремена Миленкова. Дойде след едно нейно задгранично пътуване до Англия и Китай, от което се върна преди една година много  възторжена. Предполагам е била вдъхновена от видяното  и сподели, че иска да направи нещо по-особено, нещо по- различно за България, нещо необичайно. 

- Как да наречем с две-три думи този необичаен проект?

- Че е образователен е ясно, също и познавателен, има знания по география, но и по музика, за различните музикални стилове и характеристики за държавите, в които героите Тон-тон, водещата  и децата попадат.

Интересно е съчетанието между детски песни  от тези държави  с класическите произведения. Тука идва майсторството на  аранжора Ангел Якимов, който умело ги  смесва.

Нека да кажем така: „Пътуване по ноти“ е един мултимедиен, музикален спектакъл, в който с класическа музика, изпълнявана на живо и с помощта на мултимедията и 3D визуализации, нашите зрители ще имат възможността да се запознаят с музиката и забележителностите на различни държави.

- С музиката на кои композитори ще имат възможност да се запознаят децата.

  - Например Гершуин,  Моцарт,  Чайковски, Панчо Владигеров, Виктор Чучков. От Китай имаме тяхна детска мелодия, национално-патриотична песен.

- Преобразяването на водещата вероятно ще е впечатляващо за малките зрители. Как ще се случва това - пред тях, на сцената или..?

- Не, това става зад параван. Костюмите, с които ще се представя водещата, „пътувайки“ от една държава в друга, е силно въздействащо за децата. Също така и преливането и преминаването от реалната към анимационната действителност и обратно. Но всичко това е в ръцете на дизайнера Летиция. Предстои и ние да се изненадаме.

- Костюмите отразяват епохата, в която е композирана музиката или нещо друго?

 - Не, те по-скоро ще внушават препратки  към  държавата, в която става  действието. Дори в оркестрантите ще присъстват някакви елементи.

- Колко са живите артисти на сцената?

- Всички на сцената  са 6 човека. В  струнния  квартет има  трима концертмайстори - концертмайсторът на  първите цигулки Евтима Евтимова, на  вторите цигулки -  Роберто Карневале и на виолите - Сара Шасбергер. На вииолончелото е Марин Чорбажджийски. Ето, до тук са музиканти от България, Италия и Америка. На пианото е Божена Петрова. Глория Кънева е солистка на операта, която в спектакъла разказва и пее.

- Какво е финансовото изражение на проекта?

- Умишлено не съм се интересувал. Нашата работа бе да подготвим творческия проект и имаме задължение да изнесем четири представления в различни градове - първо в Русе, после на 30 март в София, в училището от където е единият от аниматорите, след това на  31 март - в Стара Загора, а на 1 април  в Кърджали.

- Кое Ви накара или мотивира да преминете от другата страна на сцената - т.е. от солист да станете режисьор?

- Така се стекоха обстоятелствата  и преди всичко любопитството  ме накара да направя първи режисьорски опити. Тук беше постановката на „Човешкия глас“, първият спектакъл, който направих. Той за щастие се играе  в София в театър  „Сфумато“ и през този сезон  Вече съм бакалавър оперен режисьор, сега защитавам магистърската си степен.  Естествено ангажиментите ми в музикалната академия ме отделиха доста време от изпълнителската работа, но имам своите изяви  Нямам основание  да загърбя оперното пеене. Миналата година в Пловдивската опера играх в „Екатерина Измайлова“. Имах концертни ангажименти. Паемам отново за Пловдив - в страстната седмица “Матеус Пасион“, в София  пък в светлата седмица имам  участие в „Четири канатати“ на Бах, със Софийската филхармония  от време на време излизам.

- Преди време сте водили свой частен клас по пеене. Имате ли идеи да правите пак нещо подобно? 

- Имах в София, преди да дойда в Русе.  По-скоро бих  работил с млади певци в територията на актьорското майсторство. Сега  в Музикалната академия съм в доста по-различна  възраст  от моите състуденти, и това ми дава възможност  от време на време да работя с тях  и да давам разни съвети, както и активно да помагам на проф. Виолета Горчева - преподавател по актьорско майсторство.

- Вие ли избрахте Глория за главно действащо лице?

- Може да се каже.  Имах и други предложения. Първо, защото по-младите артисти  са по-свежи, не са уморени от рутината,  а и децата възприемат по-лесно младия човек. Тя  бе така отзивчива да се съгласи да съчетае  пеенето с  говоренето, и с воденето на представлението. То си е представление, един вид спектакъл, а не просто концертна лектория. Глория може много и в сериозната опера, и в комичната. Русенската опера има голям късмет с това да има солистка като нея.

- Да кажем нещо  и за децата - автори на анимацията.

- Това са В. Анастасов, който все още е ученик в 51-во училище „Елисавета Багряна“ в София, където има паралелка по анимация,  и Боряна Нинова, първи курс студентска в НБУ. Беше  интересно да открием и да привлечем съвсем  млади хора, деца, които да участват в проект за деца. Ценното и интересното е погледът към анимационния герой, към цялото пътешествие на едни много млади хора, а  не на опитни художници-аниматори. Анимацията по-скоро е като комикс, който е анимиран на места. И нещо  любопитно! В същност действително съществува такъв човек, на който като дете са му казвали Тон-тон. Той е хоров диригент, българин  и  сега работи извън България.

- Глория, как се чувстваш в ролята на водеща и единствена актриса  на сцената?  

- С огромен интерес приех предложението. За мен детската публика  е много сериозно нещо. Трябва от самото начало да й привлечеш вниманието, да я грабнеш. Надявам се наистина да успеем  всички колеги  и заедно с анимацията да  направим един много хубав спектакъл. Убедена съм, че ще се хареса много на децата .

 - Кое беше най-трудно за теб?

- Нямам други притеснения, освен това как ще ме приемат децата. Песните са много хубави, добре подбрани. Единствената трудност бе езика, защото за пръв път се сблъсквам с китайския език, но смятам, че ще се справя. Има популярни песнички, но и класически произведения. Пее се например  „О, sоle miо“.

Пламен Бейков:

- Един от аргументите ми да се спра на Глория, бе не само че вокално е много добра, че е артистична, но че се изявява и в друг жанр, и то  много успешно. Това наистина е много важно. 

На премиерата ще се играе в залата на Операта и вече имаме заявени над 150 билета. Но проектът е замислен да пътуваме, да го представяме в много училища. Предимно ще се играе на място, защото организацията по извозването на учениците е трудно.

-  Пожелавам успех на това необикновено пътуване, защото е важно децата от малки да се възпитават в любов към добрата, стойностна музика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Печатни издания

  

   

 
 

 

     

Най-четени

 

 

 

Виц на деня

Един изял ябълката 

и всички сме изгонени от Рая.

Друг изял прилеп

и сега всички си седим вкъщи.

Айде по- внимателно какво ядете, а?!

АРХИВ | изберете две дати