Тридневен траур обяви ЕК заради авиокатастрофата във Франция

Свят
25.03.2015 | 09:03 ч.

 

Тридневен траур от днес е обявен в Европа заради катастрофата с германския пътнически самолет А320, който се разби във френските Алпи вчера, при което загинаха всичките 150 души на борда, заяви снощи официалният представител на Еврокомисията Маргаритис Схинас, цитиран от ТАСС. "Знамената пред зданието на Европейската комисия в Брюксел ще бъда спуснати в продължение на три дни. Еврокомисията скърби заедно с народите от всички страни. Европа е в траур", каза той. Според него председателят на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер е разговарял по телефона за трагедията с испанския премиер Мариано Рахой, президента на Франция Франсоа Оланд и канцлера на Германия Ангела Меркел, предаде БТА.

В Сен лез Алп, намиращ се недалече от мястото на катастрофата, е организиран щаб на операцията по разследване на разбиването на пътническия самолет със 150 души на борда. В местния културен център е организиран траурен кът в памет на жертвите. Там горят свещи, до знамената на трите страни са положени траурни венци, открита е книга за съболезнования. Очаква се пристигането в района на близки и роднини на загиналите, коментира "Дарик". През нощта на мястото на катастрофата за охрана бяха докарани с хеликоптер и спуснати с въже 10 въоръжени полицаи. Издирвателните екипиднес  са подновили хеликоптерните огледи. Друг екип от 65 спасители е тръгнал пеша към мястото. Френският премиер Манюел Валс каза, че труднодостъпният район и падналият дъжд забавят спасителните работи и може да минат няколко дни, преди телата на загиналите да бъдат събрани, предаде БТА.Планински водач, съпровождащ спасителите, каза, че от самолета са останали само дребни парчета и че "той е напълно изчезнал". Според прокурора Брис Робен от Марсилия, който летял над района, няма нито един цялостно запазен фрагмент от фюзелажа или крилата. Фрагментите и телата са разпръснати по стръмен планински склон.

Най-близкото шосе се намира на около 7 км от мястото на падането, но теренът е толкова труден, че според местните жители за преодоляването на това разстояние са нужни поне 3-4 часа. Положението се усложнява от валежите от дъжд и мокър сняг. Самото място на катастрофата не е покрито със сняг - снежната покривка се намира по-високо, но скалите там са гладки, стръмни и хлъзгави, съобщава ТАСС, позовавайки се на служители на френското МВР.

Полетът номер 4U 9525 е летял от Барселона за Дюселдорф. Най-много от пътниците са били германци - 67, имало е и 45 испанци. На борда е имало цял клас от 16 германски ученици на възраст между 15 и 16 г. заедно с двама учители отгимназия в западния германски град Халтерн. На борда е имало също граждани на Великобритания, Белгия, Дания, Австралия, Израел, Колумбия, а вероятно и на Япония и Аржентина.

Сред пътниците са били и двама известни оперни певци. 54-годишният солист (бас-баритон) на дюселдорфската опера Олег Брияк (роден в Казахстан) и германката Мария Раднер се завръщали от гастрол в Барселона, където участвали в постановка на вагнеровата опера "Зигфрид".

Германски служители по сигурността, цитирани от ДПА, заявиха, че катастрофата се разглежда като нещастен случай и че няма данни за тероризъм. Същото заявиха и представители на Белия дом във Вашингтон. Шефът на германската авиокомпания "Луфтханза" ("Джърмънуингс" е нейна дъщерна фирма) Карстен Шпор изрази дълбоки съболезнования на семействата и приятелите на загиналите пътници и членове на екипажа и ги увери, че катастрофиралият самолет е преминал "рутинен" преглед в понеделник и е бил в "отлично" състояние, макар да е бил в експлоатация от 24 г. и да е извършил досега 46 700полета, прекарвайки 58 300 часа във въздуха.

Откриха черната кутия на падналия самолет

 

Запознат със спасителните работи, цитиран от Ройтерс, уточни, че намерената черна кутия е тази със записите на пилотите. Прокурорът Робен каза, че разшифроването на данните от нея ще започне тази сутрин. Кутията вече е докарана в Париж и се очаква днес следобед френското Бюро за разследване на транспортни произшествия да даде пресконференция за хода на следствените работи. Все още се издирва и другата черна кутия, която съдържа автоматичните записи на параметрите на полета и работата на бордовите системи.

Следствието е иззело и всички данни от най-близкия наземен диспечерски пункт за контрол на полетите, намиращ се в Екс ан Прованс.

"Връзката на самолета с френския радар и с френските въздушни диспечери е прекратена в 10:53 ч на височина около 2000 м, след което е последвала катастрофата. Толкова е и височината на мястото, където се е разбил", каза изпълнителният директор на "Джърмънуингс" Томас Винкелман на пресконференция. Той призна, че неколцина разстроени германски пилоти не са били в състояние да летят след новината за катастрофата, което е довело до анулирането на няколко полета. "Ние разбираме състоянието им", каза Винкелман.

 

Еърбъсът е падал дълго време, преди да се разбие във Франция

 

Експерти, цитирани от Ройтерс, твърдят, че макар самолетът А320 да е загубил бързо височина, той не е паднал просто така от небето. Агенцията припомня случай от 5 ноември, при който самолет от същия модел при полет от Билбао за Мюнхен е загубил рязко височина поради обледеняване на сензорите. Тогава бордовия компютър реагирал, като насочил самолета рязко надолу. Това наложило Европейската агенция по авиационна сигурност да нареди процедурна промяна за всички самолети А320 - един от най-използваните модели в света. На снощната пресконференция Винкелман бил запитан дали същото не се е случило и вчера. Той отговорил, че "в този късен вечерен час ние изключваме подобна причина в този район".

Според експерти, цитирани от ТАСС, рязкото снижаване на самолета е станало за около 8-12 минути. Не е известно защо екипажът не е предал нищо по радиовръзката, не е отправил даже и кодирано съобщение за извънредна ситуация. Не се изключва и запалване на акумулаторите в отсека близо до пилотската кабина и даже хранително отравяне на двамата пилоти.

Доста експерти смятат също така, че пилотите може да са били преуморени поради "силна експлоатация" от страна на ръководството на нискотарифната авиокомпания. Може, например, "в течение на дълго време те да са имали малко време за почивка", което неизбежно да се е отразило на физическото им състояние.

Други експерти обръщат внимание, че никой от пътниците не е изпратил нито едно Ес Ем Ес съобщение за дългото време на снижаването на самолета. Според тях това вероятно е свързано с факта, че снижаването не е било рязко и е било възприето като обичайна маневра на пилотите по смяна на височината. Самолетът се е снижавал с около 900 м на минута.

 
Печатни издания

  

 

   

 

 

     

 

 

Най-четени

 

 

 

Виц на деня

АРХИВ | изберете две дати

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.